Altres reunions

L’ICOM recomana emprendre i recolzar accions que promouen i faciliten el retorn, la repatriació i la restitució de béns culturals que en el passat van sortir del seu país d’origen.

Resolucions adoptades

per l’Assemblea General de l’ICOM 2007

Una part rellevant del patrimoni artístic andorrà es troba fora de les nostres fronteres, fet que ha de comportar un reflexió de futur sobre l’obligació de cada país de preservar el seu llegat i sobre la cooperació dels estats per afavorir el retorn de les col·leccions. Algunes obres emblemàtiques del romànic andorrà es troben fora del país:

L’absis de Sant Miquel d’Engolasters

El 1921 l’absis d’Engolasters va ser adquirit per la Junta de Museus de Barcelona com a part d’una campanya (1919-1924) que pretenia salvar la pintura romànica catalana de l’exportació i conservar-la al país. Avui és part de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC/MAC 15972).

L’altar de Sant Romà de Vila

Va ser adquirit i incorporat al Museu de Barcelona el 1922. Avui és part de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC/MAC 15875).

Les pintures de Sant Romà de les Bons

Entre 1928 i 1930 les pintures van ser arrencades i adquirides per Lluís Plandiura. Més tard van ser donades al Museu d’Art de Catalunya. Avui són part de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC/MAC 15783 i MNAC/MAC 15787).

Les pintures de Sant Esteve d’Andorra la Vella

Entre el 1924 i el 1928, les pintures romàniques van ser arrencades, fraccionades i dispersades, i avui es troben en diverses col·leccions. El MANC posseeix l’absidiola que devia ser la capella baptismal i cinc fragments procedents de la decoració de l’absis central:

L’absidiola de tramuntana i mur adjacent (MNAC/MAC 35711)

El brau alat de Lluc (MNAC/MAC 35706)

El Crist dels improperis (MANC/MAC 35707)

Fris amb la ciutat de Jerusalem (MANC/MAC 35708)

Fragments de sanefa vegetal (MNAC/MAC 35709 i MNAC/MAC 35710)

www.museunacional.cat