ICOM Andorra 2015

MUSEUS, IDENTITAT I TEMPS DE CRISI

La Farga Rossell ha acollit aquest dimarts al vespre una conferència seguida d’una taula rodona amb la temàtica “Museus, identitat i comunitat en temps de crisi “. L’acte organitzat per l’ICOM Andorra (Consell Internacional dels Museus) ha acollit una cinquantena de persones que han reflexionat sobre el rol dels museus a Andorra.

La conferència ha estat a càrrec de l’antropòleg i museòleg Xavier Roigé, amb qui seguidament han debatut l’escriptor i historiador andorrà Joan Peruga i la doctora i professora en ciències de l’educació a l’UdA, Alexandra Monné, amb la moderació de Maria Àngels Ruf, membre de l’ICOM.

En una primera part, Roigé ha exposat els canvis profunds als quals han estat  sotmesos els museus dels anys 80 fins a l’actualitat, les funcions i models de gestió, la contínua transformació, sobretot pels museus de societat, així com els efectes de la crisi sobre els museus. En la seva reflexió, l’antropòleg ha destacat la gran explosió de museus durant la dècada dels 90 on “l’efecte Guggenheim” va donar peu a “megaprojectes” en un context d’auge del consum cultural destinat al turisme. Roigé també ha qüestionat a quin tipus de públic, local o turístic, s’adreça un museu, i que anomena “la contradicció dels museus”. Al llarg d’una hora el museòleg també ha explicat el rol dels actors privats i la seva recerca de rendibilitat, el concepte de “patrimoine éclaté”, on tot es tendeix a patrimonialitzar, la globalització del patrimoni i l’ús de les TIC en els museus.

Pel que fa a la temàtica de la identitat en els museus, Roigé ha plantejat “quina identitat mostrar en els museus”, entitats que ha qualificat de “vitrines de la nació” on es mostra a l’exterior “què és el que fa un país”. En aquesta línia, el museòleg ha recordat que un museu plasma “com ens mostrem” i que més enllà de la potenciació de l’activitat turística, “un museu genera un discurs sobre el país”. Així doncs, segons Roigé, “no s’ha de mesurar un museu en relació al nombre de visitants sinó pel valor afegit”, referint-se a la imatge que projecta d’un territori. Finalment Roigé ha parlat del rol integrador de les comunitats a través dels museus així com de la funció social del mateix.

En la taula rodona posterior, Joan Peruga ha tractat la qüestió de la identitat cultural des del punt de vista històric, des de la creació del Consell de  la Terra fins a l’actualitat, passant pels anys 30 amb el sufragi universal, les revoltes de FHASA i la Constitució ja embrionària als anys 70. Peruga també ha donat una obertura referent al concepte de museu més enllà de l’arquitectura: “Un museu no és forçosament un edifici, ni un de gran. És l’empenta, els ànims de crear un projecte que parli de futur. Ara és el moment!”, ha puntualitzat. Al seu torn, Alexandra Monné ha enfocat la identitat des del punt de vista de la psicologia a través de quatre punts: llengua, escola, estereotips i família. Monné ha fet propostes de material pedagògic i estratègies per captar el públic jove amb finalitats de coneixement.

El públic, format majoritàriament de professionals dels museus i de la cultura, així com de la societat andorrana en general, ha interactuat activament amb els ponents mencionant el projecte pendent d’un museu nacional d’Andorra, el contingut i el públic potencial d’aquest. També ha qüestionat la connexió entre la cultura i l’educació a nivell institucional.

NITS D’ESTIU ALS MUSEUS

Les “Nits d’estiu” als museus va ser una iniciativa conjunta entre el Govern d’Andorra i el Comú de la Massana que s’inicià l’any 2006, que avui compta amb la participació de tots els museus públics i privats i el recolzament de l’ICOM Andorra. Aquesta iniciativa consisteix a apropar els museus als visitants en un marc únic i privilegiat com són els museus les nits d’estiu.

Durant els mesos de juliol i agost, les nits dels dijous s’obren els museus per oferir un espectacle (teatre, contes, concerts…) juntament amb una visita guiada a la llum de les espelmes de manera gratuïta. Les “Nits d’estiu als museus” són un referent al país pel que fa a l’oferta ludicocultural de l’estiu i té una gran acceptació per part del públic assistent.

www.museus.ad